Creatief
Dat er tijdens de beurs in de broodfabriek een hoop creativiteit te zien is, zal jullie niet verrassen. Want wat zijn wij allemaal toch creatief in ons vak.
Om jullie vast een beetje kennis te laten maken met onze standhouders, wil ik in dit blogje twee dames in de schijnwerpers zetten.
De eerste is is Marianne Knöps van Quilt aan Zee. In 1990 is ze begonnen met quilten en heeft ze van haar hobby haar beroep gemaakt. Een prachtig beroep! Ze heeft een grote liefde voor grafische quilts en werkt graag met effen stoffen en sterke contrasten. Ze verkoopt een grote collectie van meer dan 250 effen stoffen van de prachtige merken Michael Miller Cotton Couture en American Made Brand en deze collectie is nog steeds groeiende! Verder heeft ze patronen van o.a. Quilt aan Zee, Violet Craft, Gingher scharen, materialen t.b.v. machinaal quilten en allerlei andere handige benodigdheden. De meest bekende quilts van haar zijn denk ik wel Jack en Louis. Dit is echt paperpiecing 3.0, zo gaaf om te zien.
De tweede Quiltster is Ansjeline Faber van Lenianel. Ansjeline werkt met de door haar zelf ontwikkelde en ontworpen borduurstempels. Inmiddels is zij hiermee zeker geen onbekende in de handwerk- en quiltwereld. Eén van haar laatste quilts, “De natuur op haar mooist”, is tijdens de Patchwork & Quiltdagen aanwezig en te bewonderen. Ansjeline heeft deze quilt in een vijfdelige serie als Mystery Quilt beschreven in het magazine Quilt&Zo.
Vanwege het enthousiasme waarmee deze quilt is ontvangen, is er op de beurs een speciale pakketaanbieding. Daarin onder andere de zes borduurstempels die bij deze quilt zijn gebruikt.
Doordat zij ook teken- en schilderlessen geeft, kwam zij op het idee om de stempelafbeeldingen op stof als tussenstap in te kleuren, voordat je deze borduurt. Deze techniek met oliepastelkrijt op waterbasis met gebruik van textielmedium heeft zij verder ontwikkeld en geperfectioneerd. Met deze toepassing krijg je telkens een extra originele dimensie. Zij is de enige die deze techniek met deze middelen met veel creativiteit en enthousiasme toepast. Deze mogelijkheid demonstreert zij ook op de beurs en geeft zij tijdens workshops aan belangstellenden graag door.
Ansjeline vertelt met genoegen over haar borduurstempels, de toepassing ervan en de manier van het inkleuren en borduren. Ze ziet je graag om zo haar bezieling met jou te delen.
Ontmoet Ansjeline van Lenianel hetnieuweborduren tijdens de Patchwork & Quiltdagen en laat je inspireren door de Mystery Quilt of een van de andere, prachtige voorbeelden.
Behalve een prachtige stand met heel veel voorbeelden is het ook altijd mogelijk om een workshop in de stand te volgen en demonstraties te zien van haar techniek.
In navolging van dit blogje natuurlijk ook weer een blokje: deze keer een EPP blokje.W
Wat is Engelse paperpiecing?
Wat ik al uit mijn onderzoek heb geleerd, is dat EPP ook wel mozaïek patchwork wordt genoemd. Een stof die een kwart inch groter is, wordt rond een papieren sjabloon gewikkeld door de vormen met de hand vast te naaien / rijgen en vervolgens de vormen aan elkaar te naaien of aan elkaar te naaien. Zodra de quilttop klaar is, worden de papieren verwijderd. Aanvankelijk hadden Engelse ontwerpen met papieren stukken voornamelijk vierkanten en halfvierkantige driehoeken, maar rond 1790 begonnen geometrische vormen zoals zeshoeken, achthoeken en diamanten te verschijnen. Deze methode was populair omdat het een grotere nauwkeurigheid mogelijk maakte dan gewone stukjes en deze vormen prachtig mozaïeken, waardoor vaak ingewikkelde en secundaire patronen ontstonden. Om deze reden worden veel van deze vormen nog steeds gebruikt.
De vroegst bekende in Amerika gemaakte zeshoekige quilt dateert uit 1807, terwijl de oudste sprei met Engelse Paper Piecing de 1718 Coverlet is, het vroegste patchwork in de UK Quilters’ Guild-collectie.
Deze prachtige zijden sprei bevat verschillende geometrische blokken die zijn gemaakt van papier, waardoor de gedetailleerde applicatiemotieven nauwkeuriger en nauwkeuriger zijn. Hoewel de maker van deze quilt onbekend is, heeft de maker haar initialen EH in het stuk gestikt, maar haar identiteit blijft een mysterie, het gebruik van dure papieren in deze quilt vertelt ons dat het gezin een goede sociale positie had en dat er was veel vrije tijd voor het slijpen van vaardigheden, omdat de quilt nauwkeurig is gehaakt en met 15-20 steken per inch. Hoewel dit, voor zover we weten, de oudste sprei is die deze techniek gebruikt, zijn er waarschijnlijk nog veel meer eerdere ongedateerde voorbeelden, die misschien niet tot op de dag van vandaag bewaard zijn gebleven.
Voor het maken van dit blokje snij je een vierkantje van 6,5 x 6,5 inch.
Hierop appliqueer je een hexagonbloem gemaakt van 1 inch hexagonnen.
Onderaan vind je een print met 1 inch hexagonnen.
Klik op de afbeelding om het te openen en zodoende op te slaan: