Met trots presenteren wij hierbij de aanwezigen tentoonstellingen tijdens de Patchwork & Quiltdagen 2022.

Als u op één van de onderstaande afbeeldingen klikt, rolt er een stuk tekst uit met informatie over de desbetreffende tentoonstelling.

 

Eke Krug

Als Eke Krug hoort dat zij een lange wand krijgt om te vullen met haar werk is het idee snel geboren. Veel van de experimentele lapjes en voorbeelden uit workshops wil ze gaan gebruiken als ondergrond voor een groot nieuw werk.

Eke is al haar hele leven bezig met creatief werk maken. Zij is begonnen met sieraden, tekeningen en tassen, dit is uitgroeiend naar groter textiel- en mixed media werk.

Naast textiel werkt Eke graag met papier en allerhande andere materialen. Mooie vondsten doet zij in de kringloopwinkel, ze is altijd op zoek naar iets spannends om te verwerken.

Alles verft en kleurt ze zelf, jaren van experimenteren met mogelijkheden maken een groot palet om uit te putten.

De vergane glorie in oude interieurs fascineert haar en vormt de basis voor het tentoon te stellen werk. Gelukkig mag er weer veel geëxperimenteerd worden.

Freetex

Freetex bestaat uit een groep van (op dit moment) acht dames die de passie delen om textiele kunstwerken te maken. Die kunnen heel divers zijn: van wat meer klassieke quilts tot Art Quilts of ander vrij textielwerk.

Van oorsprong is Freetex een Art Quiltgroep die in 2006 is ontstaan als een van de twee groepen in Leiden die Tegendraads werden genoemd. Die groep begon in 2006 te experimenteren met nieuwe materialen en nieuwe technieken.

Ondertussen is Freetex een stap verder gegaan en gaat het ook over het gebruik van heel andere materialen zoals Tyvek, Lutrador, papier, aardewerk, metaal etc. in combinatie met textiel. Veel aandacht is er voor het onderzoeken van compositie, beeldtaal en originaliteit en de verwerking ervan in textiele kunst, en ieders ontwikkelproces.

Iedere maand komen de leden bij elkaar in Hillegom om elkaar te inspireren en te enthousiasmeren, ervaringen uit te wisselen, elkaar feedback te geven op werk in wording, ontwerpprocessen te bespreken en technische kwesties uit te diepen.

Het doel is dat iedereen geïnspireerd verder kan met haar werk en de kwaliteit daarvan kan laten groeien.

Soms wordt er gewerkt aan een gezamenlijk thema. Op de Patchwork en Quiltdagen 2022 is onder meer werk te zien rond het thema ‘Onderweg’.

Galla

De Franse kunstenaar van Russische afkomst Galla, ontwerper van beroep, werkt in verschillende technieken: schilderen en grafiek, meubels en textiel. Ze neemt deel aan de meest prestigieuze festivals en tentoonstellingen ter wereld. Ze werkt al enkele jaren aan de textielserie “Encyclopedia of Non-existing Women” en vult deze voortdurend aan met nieuwe werken. Dit is haar beroep op de culturele tradities van de wereld door de herinterpretatie van mythen, beelden en symbolen. In de galerij van portretten van haar heldinnen, godinnen en feeën, muzen en vrouwelijke beelden in de mythologie van verschillende culturen, evenals niet-bestaande vrouwen, uitgevonden door de auteur, maar het dragen van bepaalde ideeën en het uiten van bepaalde gevoelens. Ze is geïnteresseerd in de vrouw in al aar uitingen.
Bij het maken van haar werk maakt Galla complexe composities en  gebruikt daarbij een grote verscheidenheid aan stoffen. Kleur fungeert als het belangrijkste middel om haar emoties uit te drukken.
Verschillende delen van deze tentoonstelling werden getoond in verschillende landen van de wereld: in de VS en Engeland, Polen en Italië, Frankrijk en Spanje, Duitsland en Canada.

Herma de Ruiter

Patchwork & Quiltdagen

 

Herma de Ruiter – Going round in circles

Tijdens de eerste lockdown in 2020 is Herma begonnen aan een korte dagelijkse meditatie met naald en draad. Die dagelijkse meditatie ontwikkelde zich tot een nog steeds voortdurende passie: going round in circles. De resultaten plaatste ze op Facebook en al snel volgen meer mensen haar voorbeeld en worden er wereldwijd ‘going round in circles’ blokken gemaakt. De materialen zijn eenvoudig, het begint met een knoop en garen en verder restjes stof die anders wellicht waren weggegooid. Om de techniek uit te leggen maakte ze korte video tutorials die op haar YouTube kanaal te vinden  zijn. Kinderen vinden het ook leuk om deze blokken te maken en er ontstaan de mooiste kunstwerkjes. De blokken kunnen gebruikt worden voor allerlei projecten zoals: tassen, naaldenboekjes, kussens, doosjes, quilts en nog veel meer. Uiteraard kan deze techniek op nog veel meer manieren worden toegepast. Een voorbeeld zijn de lockdown bh’s die ook in de tentoonstelling te zien zullen zijn.


Herma de Ruiter – Going round in circles

During the first lockdown in 2020 Herma started doing a short daily stitch meditation. The daily meditations developed into an ongoing passion: going round in circles. She posted the results on Facebook and soon more people started following her example and ‘going round in circles’ blocks were being made worldwide. The material used is simple, it starts with a button, then add some thread and scraps of fabric that otherwise might have been thrown away.  To explain the technique she uses, Herma made short video tutorials that can be found on her YouTube channel. Children also enjoy making these blocks and create the most amazing pieces of art. The blocks can be used for all kinds of projects: bags, needle books, cushions, boxes, quilts and more. Of course, the technique can also be used in other ways. An example are the lockdown bras that will also be in the exhibition.

“The beauty of imperfection”.

De schoonheid van onvolmaaktheid is de essentie van mijn werk. Losse eindjes, zichtbare knoopjes en draadjes. Dat is volgens mij wat het leven ons geeft. Knoopjes, rimpels, losse eindjes.

Het leven maakt ons kwetsbaar, liefde maakt ons kwetsbaar.

Rimpels naast onze ogen van het lachen, rimpels naast onze mond van het huilen.

Het tekent ons en maakt ons tot wie we zijn.

Dat mag, wat mij betreft, gezien worden!

Daarom vind ik de BORO-techniek ook zo fijn: oude kleding niet weggooien maar verduurzamen. Daar waar een gat zit, schoonheid creëren. Als kind deed ik dat al, en met BORO heb ik het opnieuw ontdekt.

Marijke Hilversum en Joke Steensma

Marijke Hilversum  en Joke Steensma hebben elkaar ruim 10 jaar geleden leren kennen op een quiltcursus in Heiloo. Naast de bijeenkomsten op de cursus komen ze wekelijks bij elkaar en is er een hechte vriendschap ontstaan. Allebei maken ze grote quilts en werken ze aan meerdere projecten tegelijk. Dit gebeurt vooral in de wintermaanden. ’s Zomers zijn ze op zoek naar nieuwe patronen en projecten. Soms doen ze mee aan een online project van enkele maanden en soms kopen ze samen een patroon en gaan dan ieder op eigen wijze aan de slag. Ondanks het feit dat ze voor elke quilt dezelfde patronen en stoffen gebruiken verschillen ze toch van elkaar. Het leuke is dat de eindresultaten heel verschillend zijn.
Hoeveel quilts er in alle afgelopen jaren zijn gemaakt weten Joke en Marijke niet meer. Het allerbelangrijkste is dat ze met zoveel plezier samen aan hun mooie quilts werken.
Alle quilts worden met de hand genaaid en met de hand of de machine doorgequilt.

Marjolijn van Wijk

Marjolijn van Wijk is al haar hele leven dol op textiel. Als kind breide en borduurde ze graag. Eind vorige eeuw was ze een succesvol poppenmaakster Op een gegeven moment was de inspiratie weg en is ze op zoek gegaan naar andere technieken en kwam het quilten op haar pad.  In het quilten heeft ze een nieuwe weg gevonden.
Inspiratie haalt Marjolijn uit haar directe omgeving, de natuur en de kunst. Ze werkt graag vanuit een bepaald thema en kleur is daarbij een belangrijk element. Ook werkt ze graag een bepaald thema uit in een serie quilts. 
Marjolijn werkt voornamelijk met katoenen stoffen die ze zelf verft en vaak bewerkt d.m.v.  printen, stempelen, inkleuren met verf e.d. Ze maakt daarbij gebruik van zowel reactieve verfstoffen als ook acrylverf. Soms maakt ze ook een uitstapje naar andere materialen om mee te experimenteren. De mogelijkheden zijn eindeloos.
De laatste serie met quilts zijn portretten geschilderd op stof.
Het werken met textiel ervaart Marjolijn nog steeds als één grote ontdekkingstocht.

Quiltersgilde

Het Quiltersgilde is deze editie aanwezig met meerdere tentoonstellingen:

  • Quilts van leden gemaakt n.a.v. het thema Langs de lijn;
  • De inzendingen van de art quiltwedstrijd;
  • De quilts van het SAQA-project Oriënt expres;
  • De 25 quilts van de nieuwe kaartencollectie;
  • Het vleugelproject van het Textielfestival, een beeld gemaakt met de ingezonden vleugels door leden van het Quiltersgilde.
  • De EQA tentoonstelling Threads without borders.

Veel moois om te komen bekijken, dus kom dat zien!

Quiltstars

De Alphense Quiltstars delen al zo’n 32 jaar (sinds 1989)  lief en leed en hebben nog niets van hun enthousiasme verloren. Ooit begonnen met 12 leden, zijn we nu nog met z’n vijven over. In deze 32 jaar hebben we vele workshops gevolgd, waarvan de dagen met Kaffe Fasset in Leeuwarden wel het hoogtepunt waren. We ontwikkelden allemaal onze eigen stijl en voorkeur en vormen nog steeds een hechte groep, die elke maand bij elkaar komt.

Alice Bartels, Marleen Kosterman, Riekje Mullers, Hilde Weeda, Reina Zuiderent

Textielgroep StiQs

Textielgroep StiQS is ontstaan in 2007 en wordt gevormd door tien textielkunstenaars. Zij hebben textiel tot het medium van hun kunst gemaakt lang voor het (weer) in het middelpunt van de kunstwereld kwam te staan. Textiel werd na de jaren ’60 van de vorige eeuw waarin het experiment hoogtij vierde verbannen uit de kunstwereld als té ambachtelijk om KUNST te (kunnen) zijn. Reeds rond 2000 kantelde dat idee voorzichtig en inmiddels kijken we er niet meer van op als textiel werk ook in musea als kunst gepresenteerd wordt.

Met textiel is zoveel meer te doen dan lapjes aan elkaar zetten. Het is een krachtig verbeeldend instrument waarbij textiel in andere dimensies en met innovatieve mogelijkheden gebruikt wordt.

Als medium heeft textiel een aantal unieke eigenschappen, waarvan kunstenaars gebruik kunnen maken: de vele technieken waarmee je textiel kunt bewerken, de gelaagdheid van beeld en steken en de tactiliteit, de aaibaarheid van het materiaal. Deze tactiliteit verbergt de subtiel kritische noot, die textielkunstenaars soms in hun werk leggen. Het vereist tijd en geduld van de toeschouwer om deze speldenprikken te kunnen lezen en duiden, net zo als het tijd en aandacht vraagt een textiel kunstwerk te maken. Textielkunst kan immers met recht slow art genoemd worden.

De leden van StiQS zijn geschoold in traditionele textieltechnieken, maar hebben deze traditie in het visuele beeld losgelaten. De toevoeging van flexibele materialen als papier, metaal, non-wovens en vezels voedt de verbeelding, inspiratie en creativiteit en leidt tot interessante en intrigerende experimenten. De textiele werken staan daardoor volkomen in de huidige tijd.

Soms komt de vraag waar het woord StiQS voor staat en waarom het zo geschreven wordt. StiQS verwijst naar het woord stikken. Immers is dat het hoofdbestanddeel van werken met textiel. Er komt bijna altijd wel een naald en draad aan te pas. De hoofdletters QS verwijzen naar de oorsprong. De groep is ontstaan na het volgen van de tweejarige kadercursus Quilten Speciaal, destijds georganiseerd door de Stichting Beeldende Amateurkunst. De samenstelling van de leden is in de loop van de 15 jaar wel enigszins veranderd.

Leden van StiQS zijn:

Teuny Bakker                                  Saskia Beentjes
Gonny de Bekker                            Jolanda Drukker Murray
Flox den Hartog Jager                   Klara van Langevelde
Marga Lansink                                 Nettie Ploeg
Marieke Steenhorst                       Astrid Streng

Willyne Hammerstein

De tentoonstelling van het Quiltersgilde in de jaren‘80 in het Openlucht Museum in Arnhem bracht mij op het quilters-pad. Na een beginnerscursus gevolgd te hebben ging ik mijn eigen weg, als welkome afwisseling van mijn werk bij de Raad van State. Tot mijn grote verrassing besloot Quiltmania een boek van mijn quilts te maken: Millefiori 1.In snel tempo gevolgd door boek 2, 3 en 4

Sinds mijn pensionering in 2010 heb ik de leukste baan nl. fulltime quilten.

Al mijn quilts zijn met de hand gemaakt, gebruikmakend van bestaande patronen, maar ook eigen ontwerpen.
De laatsten vinden meestal hun oorsprong in oeroude islamitische patronen die ik zodanig aanpas dat er een quilt van gemaakt kan worden.

Ik houd van warme kleuren die mij rust geven en felle kleuren die voor energie zorgen.

Het succes van mijn boeken leidt tot tentoonstellingen en het geven van workshops in o.a. USA, Australië, Japan en diverse Europese landen.

Momenteel werk ik hard aan quilts voor boek 5 dat in 2023 zal verschijnen: het jaar waarin ik 80 jaar hoop te worden.