Wij presenteren hier

de tentoonstellingen voor onze nieuwe editie op 13, 14 & 15 februari 2025!

In Bakkerij 1 (de grote hal) zullen maar liefst 12 verschillende exposanten hun werk laten zien en de Patriazaal zal deze editie gevuld worden met speciale tentoonstellingen van het Quiltersgilde!

Klik  op de afbeelding om meer te lezen over de betreffende tentoonstelling.

 

Barry Passchier

Ongeveer 10 jaar geleden ontdekte ik het maken van kunst met textiel. Geïnspireerd door werk van andere kunstenaars begon ik kleine stillevens en landschappen te maken, met vaak een abstracte compositie als achtergrond. Sinds die tijd is mijn werk abstracter en spontaner geworden, waarbij het intuïtief kiezen van stof en het spelen met vorm, kleur en lijnen de basis vormt waarmee ik een kunstwerk maak.
Ik begin meestal zonder al te veel na te denken aan mijn werkstukken. Daarna doorloop ik een proces van zoeken, kiezen, maken en kijken. Ik laat mijn werk rusten, om te zien wat ik heb gemaakt, erover te schrijven om mijn gedachten te ordenen en om aanwijzingen te vinden over hoe ik verder zal gaan. In de laatste fase van mijn proces vertrouw ik sterk op mijn plezier in het maken van een bevredigende compositie.


Met de hand naaien is een trage vaardigheid en vormt zo een contrast met ons hectische dagelijkse leven. Ik kom ermee tot rust omdat mijn wereld wordt verkleind tot spelen en ontdekken met zacht materiaal dat door mijn handen gaat. Dat geeft mij een vertrouwd gevoel en tegelijkertijd een gevoel van vrijheid vanwege de talloze mogelijkheden die voor me liggen.
In 1992 ben ik afgestudeerd aan de TU Delft in de richting Architectuur. Daarna heb ik zo’n 20 jaar als architect en in andere bouwkundige functies gewerkt. Toen ik eenmaal was aangestoken met het enthousiasme voor het maken van kunst heb ik een baan gezocht die ik beter kon combineren met het maken van kunst, maar in mijn werken zijn nog altijd sporen van bouwkundig tekenwerk te herkennen.
Ik maak mijn kunst van textiel dat al een eerder leven heeft gehad en ik vind mijn materiaal in kringloopwinkels en in mijn eigen kledingkast. Sinds 2017 laat ik mijn kunst online zien. De materialen vormden de inspiratie voor de naam van mijn website en Instagram account: www.foundfabric.com en @found_fabric.

Elly Prins 25 jaar

Hoe de liefde voor Longarm quilten begon:
Al jaren gaf ik les in verschillende quiltwinkels en op de zolder van mijn huis. In juni 1999 gaf ik een Show and Tell avond in een zaal van een school. Mijn zus, inmiddels geëmigreerd naar Canada, waarmee ik al jaren quiltte kwam ook. Zij bracht een quilt mee die ze daar had laten quilten. Daar wilde ik meer over weten. Van het een kwam het ander en hoe bijzonder was het dat ik in het najaar al een Longarm machine kon kopen. Begin 2000 startte ik met het in opdracht quilten. Het is nu niet meer in te denken dat ik de eerste in Europa was met een Longarm quiltmachine.

Met trots kijk ik terug naar 25 jaar Longarm quilten. Bijzonder om te zien wat de ontwikkelingen zijn geweest in die jaren.
Het begon met een naaimachine op wielen waar geen stitch regulator op zat. De steken werden groter en kleiner afhankelijk van het naaitempo.
In de loop der jaren ben ik met de tijd meegegaan en ruilde ik de Longarm machines steeds in voor een modernere versie. Nu hebben we drie Longarm machines waarvan er twee een computer hebben die de naaimachine kunnen besturen. Zo is het doorquilten van een overall patroon helemaal computergestuurd.
De grootste uitdaging is het freehand quilten ofwel zelf de machine besturen en zo de mooiste patronen door de quilt naaien.
Wat de laatste jaren in opmars is, is het stikken met linialen. Zo kan je strak en moderne lijnen door een quilt naaien. Heel leuk om te doen!

In de expositie die ik nu mag samenstellen laat ik de ontwikkelingen van het longarmquilten van de afgelopen 25 jaar zien.
Nog altijd quilt ik met heel veel plezier voor mezelf en voor klanten.

https://www.machinequilting.nl

Greetje Hein

In mijn jeugd en tijdens de opleiding tot kleuterleidster bleek steeds weer dat ik van creatief bezig zijn erg blij word.
Veel vormen van handwerken vind ik leuk; allerlei technieken heb ik gedaan, wel steeds met naald en draad.
Begin jaren 90 heb ik mijn eerste patchworkcursus gevolgd en sindsdien is patchwork en quilten toch wel de hoofdmoot van mijn bezigheden.

Ruim 26 jaar heb ik met veel plezier gewerkt bij Hobby-Time in Zeewolde, zowel in de winkel als op de vele beurzen en tentoonstellingen.
Ik heb ook veel quiltcursussen en workshops gegeven bij diverse quiltwinkels en quilt groepen.

Zelf vind ik dat ik niet echt in een hokje te plaatsen ben.
Ik maak traditionele/eigentijdse quilts; wel met vrolijke kleuren. De vormen stempel ik op de achterkant van de stof. Dan heerlijk met de hand de stukjes aan elkaar naaien.
Ook werk ik heel graag met de naaimachine, vooral snijtechnieken hebben mijn voorkeur. Niet volgens een vast patroon, maar altijd naar eigen idee.
Voor de internationale online quiltgroep Fifteen-by-Fifteen maak ik elke 2 maanden een quiltje wat meer richting art gaat.
Als lid van MeMo, de moderne quiltgroep in Meppel, maak ik ongeveer 4 moderne quilts per jaar.

Bij al mijn quilts is het quiltwerk een heel belangrijk onderdeel.
Af en toe nog met de hand, maar vaak free-motion met de naaimachine.
Een aantal jaren geleden heb ik het rulerwork ontdekt: quilten m.b.v. speciale linialen.
Dat vind ik echt fantastisch en gebruik ik in heel veel quilts.

Sinds begin 2024 heb ik de voormalige wagenberging achter op het erf ingericht als galerie. Daar hangen mijn quilts die te koop zijn.
Inmiddels zijn er ook al een aantal dozen vol quilts afgeleverd bij Stichting Regenboogboom en Stichting Verdanda.

https://www.quilttrend.nl

Imaginary Garden

De Imaginary Garden van Yoko Saito.
Wie kent haar niet; Yoko Saito: een Japanse ontwerpsters van prachtige quilts in mooie ingetogen kleuren, stofontwerpster en uitgeefster van prachtige boeken.
Eén van haar quilts werd jaren geleden gepresenteerd als mysterie in de Quiltmania. Een Typische Yoko Saito quilt met geappliqueerde bloemen, takken, kleine insecten en borduurwerk. Een uitdaging voor heel veel quiltsters. En wat zijn er een boel dames aan begonnen!

Heel veel dames wilden ook wel maar durfden niet te beginnen aan deze complexe quilt. Daarom ben ik (Marij) in Beek gestart met een maandelijkse Quilting Bee waar alleen gestart en gewerkt werd aan deze I.G. quilt. Dat was voor velen een motivatie om er aan te beginnen.

Vanuit het hele land kwamen toen ook dezelfde meldingen en omdat Beek toch wel erg ver weg ligt voor velen, zijn we een facebookgroep gestart waarin iedereen met vragen en opmerkingen terecht kan. Hier worden tips, tricks en foto’s gedeeld en nog steeds sluiten zich hier quiltsters bij aan.

Er zijn in de loop van de jaren al veel mooie kleurencombinaties langs gekomen. Tijdens de P&Q dagen krijgen we de
gelegenheid om heel veel van deze mooie kleurencombinaties te laten zien. Een selectie van quilts van leden van de facebookgroep uit het hele land zal tentoongesteld worden.
Beslist de moeite!!

https://www.quiltwinkelmarij.nl/2021

Linette Jakobsen

MY APPLIQUÉ QUILTS


I started sewing patchwork seriously in 1995 and completed my first needle turn project in 1998. I have always been creative, but what I enjoyed the most was designing my own patterns and then sewing them. I love playing with colors and shapes. I am actually trained as a building constructor, but I had a daughter who was born without an esophagus. This meant that I stayed home to take care of her. She was often ill, so in 2007 I opened Quilt My Design. It was an online store, so I could work from home and take care of her at the same time.

Already the following year, I created my first BOM and had students come to my home for classes. In 2020, many things happened both globally and in my world. I started designing my own fabrics. Due to the pandemic, we couldn’t attend fairs, and my classes were cancelled. I opened my Danish online customer club, QUILTERs CLUB, on March 1, 2021, and since then, the English club, QUILTERs CLUB International, has also been launched.

I have participated in several fairs both in Denmark and abroad, including Alsace, Paris, Nantes, Quilt Market, and Quilt Festival in Houston in 2023 and here in Holland in April 2024. My fabrics are sold worldwide. The latest innovation I have developed is panels where the kit is printed on a single piece of fabric. So when you buy a kit, you get a long piece of fabric with everything printed on it. This makes it easy for both shops and customers.

Bonus info: My daughter is now 26 years old, married, trained as a nutrition assistant, and doing well. She also has a younger brother who is healthy and well.

https://quiltmydesign.dk/en

 

Marrie Bel

Sinds 2020 maak ik collages van denim. In plaats van schilderen met verf schilder ik met denim.

Door het opplakken van stukjes spijkerstof in verschillende lagen ontstaat een schilderij. Hierbij gebruik ik geen verf of bleek. Denimstof is een mooi materiaal om mee te werken omdat het uit verschillende nuances blauw bestaat. Steeds doe ik nieuwe ontdekkingen. Er is zoveel mogelijk.

Ik wissel stadsgezichten af met afbeeldingen van de natuur. Alles gebaseerd op eigengemaakte foto`s. Veel inspiratie komt uit Steenwijkerland en omgeving. Hier is zoveel moois te zien.

https://www.facebook.com/Zandoogje

 

Maryse Allard

I am a French textile artist and discovered Pojagi ten years ago in a book written by a Korean artist living in Japan.

Thanks to Chunghie Lee, a wonderful Pojagi, I had the opportunity of presenting my work in Korea several times in Korean Bojagi Forum and had a solo exhibition in Seoul in 2018. I created strong links with Korean artists and consider my work like a bridge between their traditional art and my European sensibility.

I exhibited in different countries : Europe, Czech Républic, GB, US, Japan, Russia, Turquia. I like to share my passion during workshops too. I am mainly inspired by Art Deco, Bauhaus period and architects such as Tadao Ando, Auguste Perret or painters like Rothko and Soulages.

https://www.maryseallard.fr

https://www.instagram.com/maryse_allard_pojagi_paris

Quiltersgilde

Het Quiltersgilde vult dit keer een hele zaal – de Patriazaal – met mooie tentoonstellingen! Hieronder een kleine introductie en een tipje van de sluier.

Connected in Red
De ‘rode lapjes’ tentoonstelling Connected in Red is ontstaan doordat het Quiltersgilde haar leden heeft uitgedaagd om in het rode thema een quilt te maken. De deelnemers kregen een rood lapje dat aan de voorkant van de quilt verwerkt moest worden. De rode kleur verwijst naar het logo van het Quiltersgilde.

Femke Kunnen-Jacobs

Imagine a Bird
Deze uitdaging is uitgeschreven door de European Quilt Association in het kader van hun 35-jarig bestaan.

Nellie Zutt  Monica van Leent Ineke Scheepbouwer

Round Bobbins
In 2024 is het 35 jaar geleden dat het Zwitserse Quiltersgilde is opgericht. Om dit te vieren hebben zij het project Round Bobbin uitgeschreven. Deze Bobbins maken een Europese tour en wij zijn verheugd dat ze in februari te zien zijn in de Broodfabriek tijdens de Patchwork & Quiltdagen.

https://www.quiltersgilde.nl

   

Riëtte Sommerdijk

‘Riëtte geeft VORM’ onder deze naam werk ik in een mooi atelier vlak bij het Textielmuseum in Tilburg aan producten die een relatie hebben met textiel.
Op verschillende manieren (her)gebruik ik textiel.
Ik laat me onder andere inspireren door de oude schildermeesters en de natuur. De producten kenmerken zich door verfijning en humor.

De techniek die ik gebruik noem ik ‘tekenen met de naaimachine’. Onder kenners ook wel free-motion borduren genoemd. Ook maak ik gepersonaliseerde vlinders, paneeltjes, troostgeschenken en genaaide portretten in opdracht.


Deze techniek daagt mij nog steeds uit en breng ik dan ook graag over tijdens workshops in mijn atelier.

https://www.riettesommerdijk.nl

Rita Dijkstra

Ik ben Rita Dijkstra en quilt al sinds 1999, eerst traditioneel en geleidelijk aan steeds moderner. Mijn quilts zijn altijd eigen ontwerp en ik werk daarbij het liefst met zijde en handgeverfde stoffen. Ik heb in het verleden vaak aan wedstrijden mee gedaan in de Elzas, Birmingham en Groningen. Ook heb ik sinds 2001 quilts gemaakt voor de exposities van het Quiltersgilde. Daarnaast maak ik ook werk voor de art quiltgroep Colorminds waar ik al 11 jaar lid van ben.

Maar sinds eind 2022 lukte het niet meer om te quilten. Ik kreeg o.a. geheugenproblemen en dacht dat ik dement werd. Na een scan in maart 2023 bleek een grote hersentumor de oorzaak van mijn klachten. Eind april 2023 ben ik geopereerd en is de tumor grotendeels verwijderd. Daarna volgde een lang traject van bestralingen en chemo’s. In die periode na mijn operatie verdwenen veel klachten en kon ik weer lezen, plannen, en kreeg ik mijn fijne motoriek terug. Daarom wilde ik weer heel graag aan een quilt beginnen, ook al had ik nog veel beperkingen. Omdat ik niet mocht bukken en fysiek nog heel zwak was, werd er door mijn man een quiltatelier ingericht in de kamer en keuken. Zo kon ik toch aan het werk. Tekenen van rondjes, strijken op stof en daarna met heel veel geduld alles uitknippen lukte prima.

Het gaf me een doel en bovendien een reden om mijn zeer grote voorraad stof te verkleinen. Zo rolde de ene na de andere quilt met rondjes uit mijn handen (meer dan 20). Ik kreeg steeds nieuwe invalshoeken en ondertussen slonk de voorraad lappen en groeide het aantal nieuwe quilts. Al deze quilts zijn gemaakt na mijn operatie. Het heeft me heel veel afleiding gegeven en ik ben blij dat ik de kans krijg om ze allemaal tegelijk in deze expositie te tonen.

https://ritadijkstra.nl

Ruud Kugel

Japanse vliegers

“mijn” Japanse vliegers zijn veelal gebaseerd op Japanse volksverhalen, sagen en sprookjes en worden daadwerkelijk gevlogen op “zuidzuidwest boven Ameland”.

Meestal tijdens het lezen van een Japans volksverhaal, sage of sprookje krijg ik een voorstelling van het gebeuren in mijn hoofd, welke ik na het lezen probeer uit te beelden op een A4tje, hierna vergroot ik de tekening welke op het Spinnaker wordt overgebracht. Als ik eerlijk ben, het is niet moeilijk om de desbetreffende personages te tekenen, want wees eerlijk, niemand heeft ze immers ooit gezien…….of toch?

Wat betreft de Japanse vlieger modellen, deze zijn een paar honderd jaar oud en aan de hand van Japanse bouwtekeningen maak ik mijn vliegers. In Japan bouwen ze al honderden jaren de vlieger van Japans papier en bamboe en voorzien deze van prachtige beschilderingen. “mijn” Japanse vliegers zijn gemaakt van Spinnaker. Alle kleuren worden door de naaimachine aan elkaar gestikt en middels de Kuna techniek uitgeknipt. Zwarte lijnen omtrekken de voorstellingen waarbij mijn gedachten terug gaan naar de oude techniek van Japanse houtblok drukkunst. Veel van mijn Japanse vliegers zijn geëxposeerd geweest in binnen- en buitenland tot naar mijn genoegen 5 x in Japan!

https://www.facebook.com/ruud.kugel
Wij hopen u te mogen ontmoeten,
Ruud & Karla Kugel

VeelZijdeg Collectief

Het VeelZijdeg Collectief is een collectief van meer dan 20 textielkunstenaars dat sinds eind jaren 1990 bestaat en destijds is gestart door Iny Hummelink, docente en beeldend kunstenaar.
Oorspronkelijk draaide het om het beschilderen van grote lappen zijde om te verwerken tot kleding. Door de jaren heen ontwikkelde zich een inhoudelijke verschuiving naar andere (textiel) technieken zoals vilten, papier scheppen, druktechnieken, werken met Tyvek, zijdevezelpapier, polyestervlies, wateroplosbare stoffen en combinaties hiervan. Zijde-schilderen en kleding maken stond niet meer centraal.

De naam van het VeelZijdeg Collectief, geeft zowel de connectie met zijde weer, als de verscheidenheid van materiaalgebruik en textieltechnieken.
Zoals gezegd staat zijdeschilderen niet meer centraal. Naast de genoemde (textiel) technieken komen er steeds nieuwe materialen, ideeën en technieken tevoorschijn. Traditionele handwerktechnieken als breien, haken en borduren zijn herontdekt en worden op een nieuwe manier toegepast. Uitgangspunt is altijd ‘textiel’, maar er is alle ruimte om andere (vervormbare) materialen toe te passen, bijvoorbeeld leer, plastic en andere kunststoffen, maar combinaties met harde materialen als metaal, keramiek en hout worden zeker niet geschuwd.

Iny Hummelink heeft zich meer dan 30 jaar met veel enthousiasme ingezet als docente, inspirator en organisator. Het Collectief heeft veel aan haar te danken. Na Iny’s overlijden hebben leden van het Collectief bij toerbeurt het voortouw genomen om de activiteiten van het VeelZijdeg Collectief te kunnen continueren.

Het werkzame tijdvak van het VeelZijdeg Collectief loopt van september tot eind mei, waarin een zestal bijeenkomsten zijn gepland. Er wordt gewerkt aan de hand van een jaarlijks vastgesteld thema. Dat kan een onderwerp zijn of een begrip, maar kan ook betrekking hebben op uitvoering of vorm.
De leden van het Collectief werken ieder op hun eigen manier toe naar een eindproduct. Tijdens de gezamenlijke bijeenkomsten presenteren ze hun werkproces en de tussentijdse resultaten aan elkaar, vragen en geven feedback en helpen elkaar, indien nodig, met technische kwesties.

Tijdens de Patchwork & Quiltdagen tonen de leden van het Collectief hun veelzijdigheid met werk van verschillende jaarthema’s.

https://www.facebook.com/HetVeelzijdegCollectief

Willy Doreleijers

Willy Doreleijers is van jongs af aan geboeid door textiel. Na een technische modeopleiding volgde ze een 2-jarige kaderopleiding voor textieldocenten. Daarnaast kreeg ze een aantal jaren een intensieve begeleiding van twee professionele kunstenaars, beide docent aan de Kunstacademies van Arnhem en Maastricht. Verder vindt zij veel inspiratie bij een architect.
Met haar geabstraheerde werken bereikt Willy een eigen realiteit. Ze vestigt de aandacht op de invloed van de mens op zijn leefomgeving. Daarbij is de evolutie van technieken vanuit een ver verleden tot in de onbekende toekomst een rode draad.
Interessant is hoe zij diepte werking op een geheel eigen manier interpreteert.
Haar vormrijke composities worden gekenmerkt door haar gedurfde gebruik van kleur en structuur. Ze experimenteert graag met verschillende technieken om de grenzen in haar werk te verleggen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Haar Textile Art Studio bevindt zich in Dordrecht waar zij zelf ook woont.

https://willydoreleijers.nl