Passie voor oude machientjes
De liefde voor oude machientjes begon bij mij met zo’n klein Russisch kindernaaimachientje.
De verzameling groeide al vrij snel van een enkeling tot bijna iedere kleur die er uitgebracht was.
Jammer vond ik dat je er eigenlijk niet echt op kon naaien, dus zo ontstond de liefde voor de Featherweight. Mijn machine komt bij Francis vandaan, voor de meeste van ons geen onbekende.
Niet snel daarna volgden de andere kleine/oude machines.
Een hele leuke in het rijtje is de Zündapp machine, die in een huishouden met oldtimer brommers niet mag ontbreken. Hij is een rechtstikker in een prachtige koffer.
De machine is van rond 1950.
Dit jaar kwam daar mijn grashopper trio erbij.
De grootste heeft ook een zigzagsteek en heeft nog wat zorg nodig. De middelste is een rechtstikker en het leuke van deze machines is dat ze allemaal geen voetpedaal hebben, maar de bediening via de kniehevel wordt gedaan. En hoe leuk is de kinderversie met het speeldoosje erin!?
Nieuw op de Patchwork en Quiltdagen is een stand met Singer Featherweights.
Rob en Gerda Stegeman van Quiltpalace uit het Drentse dorpje De Wijk hebben anderhalf jaar geleden “Singers & Quilts” over genomen. Dr. Featherweight (Rob) is gecertificeerd naaimachine reparateur en restaureert de Featherweights volledig voordat ze te koop komen in hun winkel en webshop. Meestal wordt daarbij de elektrische bedrading vervangen en de machine gecontroleerd op (inmiddels) overbodige condensatoren. Ook worden alle afstellingen en toleranties op de assen en tandwielen gecontroleerd en aangepast. Daarmee wordt de betrouwbaarheid optimaal gegarandeerd.
De Singer Featherweight is een schattig elektrisch naaimachientje, dat geproduceerd is van midden jaren 30 tot midden jaren 60 van de vorige eeuw. Bijna antiek zou je kunnen zeggen.
Onder quiltsters wordt het meer en meer een hype om zo’n leuk machientje te bezitten en er lekker op te naaien. Het “ouderwetse” snorrende geluidje maakt dat je spontaan verliefd wordt op deze machines. Er zijn zelfs Quilting Bees waarbij alleen maar op Featherweights genaaid wordt. Ook worden ze veel gebruikt door dames die ergens een workshop of cursus volgen. Ze zijn in hun handige koffertje veel makkelijker mee te nemen dan die grote en zware moderne naaimachines.
Op zich is het redelijk uniek dat machines van die leeftijd al elektrisch aangedreven worden.
Ze zijn er in verschillende soorten. De oudsten hebben een “Arabische” kopplaat, met een bloemig gewerkt patroon. Deze worden zo langzamerhand best een beetje zeldzaam. Vanaf begin jaren vijftig komen ze met een gestreepte kopplaat de fabriek uitrollen. In 1951 is er zelfs een jubileum-editie; de “Centennial” , ter ere van het 100-jarig bestaan van Singer, met een speciaal plaatje op de machine. Naast de “normale” Featherweight is er ook het (zeldzame) model met een vrije arm. In de jaren zestig zijn ze zelfs in een witte en een tan-kleurige variant gemaakt, maar ook deze zijn vrij zeldzaam en moeilijk te verkrijgen.
Het zal zeker de moeite waard zijn om eens even in de stand te kijken. Wie weet wat ze allemaal voor soorten meenemen naar Rijswijk…..
Omdat de zomervakantie op het einde loopt deze keer het Schoolhouse blok.
‘’De Kolonisten gingen naar het westen voor een beter leven en een deel van dat betere leven was onderwijs. Het was toen natuurlijk dat het schoolgebouw vaak een van de eerste openbare gebouwen was, die in veel gemeenschappen werden gebouwd.
Het schoolgebouw-blokje was vaak een variatie op een huis- of kerkpatroon. De meeste hadden een zijaanzicht van het gebouw en waren ofwel gepatcht of geappliceerd. Afhankelijk van de vaardigheid van de quiltster en de tijd die haar ter beschikking stond, konden kruizen in de ruiten en contouren van de deuren worden toegevoegd.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren quilts een manier om geld in te zamelen om het Rode Kruis te steunen. Vooral de ‘Signature Quilt’ was populair. Mensen uit het bedrijfsleven, winkeleigenaren en inwoners van de gemeenschap betaalden een kleine vergoeding om hun naam op quiltblokken te laten borduren. De afgewerkte quilt werd verloot en de volledige opbrengst ging naar het Rode Kruis.’’ – Aldus Homestead
Hieronder vind je het pdf van het patroon. Klik op de afbeelding om het te openen en zodoende op te slaan: