Dit zijn ze – onze tentoonstellingen van 2026!

Voor onze editie van 2026 hebben wij mooie, nieuwe & inspirerende tentoonstellingen gevonden, hieronder kun je al een voorproefje zien.

Klik  op de afbeelding om meer te lezen over de betreffende tentoonstelling.

 

Beatrice de Wit - Messerli

Geboren (1966) en opgegroeid in Bern, Zwitserland

Als kind waren naald, draad en schaar mijn constante metgezellen. Na de verplichte schooltijd volgde ik een commerciële opleiding bij een financiële administratie. Daarna trok ik de wijde wereld in en woonde ik in verschillende hoeken, waaronder meer dan zestien jaar in Nederland. Ik communiceer vloeiend in meer dan zes talen.

Mijn passie voor patchwork en quilten begon in 1987 toen ik 18 maanden als au pair in Canada verbleef en de prachtige textielkunst ontdekte. Ik ontwikkelde me voortdurend, werd lid van quiltverenigingen en begon zelf cursussen in patchwork en quilten te geven. In de loop der jaren heb ik een groot netwerk opgebouwd in de quiltscene. Vandaag de dag ben ik met hart en ziel een art quiltster, en verbind ik mijn talenten van naaien, schrijven en vertellen, daaruit ontstaan levensverhalen. Mijn toewijding aan deze kunstvorm helpt me bij de verwerking van diep verdrongen gevoelens. Ik vertel mijn verhalen door mijn handen te laten spreken.

 

Om mijn kunst te kunnen leven en financieren, werk ik al meer dan 35 jaar fulltime als directie-assistent voor verschillende internationale bedrijven.

   

Enkele avonturen die mij in het quilten gevormd hebben:
2024 Elfenau Ausstellung, Bern, Schweiz, Quilts mit Indonesischem Einfluss
2022 Elfenau Ausstellung, Bern, Schweiz, Quilts, die während Corona entstanden sind
2020 International Quiltfestival, Houston – Online – die erste virtuelle Quilt-Reise
2018 Elfenau Ausstellung, Berner Quilters, Bern, Schweiz
2014 International Quilt Festival, Houston, Texas, USA
2014 Elfenau Ausstellung, Berner Quilters, Bern, Schweiz
2013 Open European Quilt Championship (OEQC), Veldhoven, Holland
2012 Open European Quilt Championship (OEQC), Veldhoven. Holland
2011 Eigene Ausstellung mit Buchpräsentation – Hiermit hat es angefangen, Dordrecht, Holland
2010 Elfenau Ausstellung, Bern, Schweiz
2008 Textilreise durch Peru
2006 Patchwork & Quilt Expo V, Lyon, Frankreich
2005 Textilreise durch Peru
2004 Patchwork & Quilt Expo IX 2004, Den Haag, Holland
2003 Textilreise durch Peru
2001 Quilt Odyssey, Gettysburg, USA

 

Enkele quiltpresentaties:
2022 Schweiz. Knopfclub, Arlesheim – Knöpfe ohne Grenzen
2019 Berner Quilters, Bern – Batice, Quilts und so
2019 Inner Wheel Zürich-Pfannenstil, Zürich – Batice, Quilts und so
2019 Schweiz. Knopfclub, Arlesheim – Knöpfe sind Gefühlssache
2018 Rotary Club Küsnacht – Batice, Quilts und so
2013 Berner Quilters, Bern – Hiermit hat es angefangen
2007 Balansvrouwen, Dordrecht, Holland – Hiermit hat es angefangen

Mijn eerste boek:
ISBN 978-90-815651-2-7 Hiermee begon het – gepublicieerd 2011

Claudia Scheja

About 30 years ago during my studies of social work I made my first quilt.
Patchwork and quilting became my passion over the years. Sometimes it is only the pleasure of sewing, trying a pattern or using a beautiful fabric bundle. And sometimes a memory, a feeling, or a conversation is the beginning of an idea which develops into a new quilt.
Some of these quilts were successful at international quilt shows.

I like simple patterns, straight lines, clear structures, simple shapes and always a good challenge, but also to try new techniques and materials.
The last years I have often worked with solids, especially the shot cotton by Oakshott Fabrics, their fine sheen and the colourplay of warp and weft make these fabrics so special.
In 2010 I bought my longarm quilting machine. That was the best decision I have ever made in my quilting life. I love to add texture to a quilt in the third dimension. The quilting process is usually open. I start with a rough plan and then I let myself be carried from step to step. I enjoy these hours when I sink in the project and thoughts can drift.


I also offer longarm quilting for my customers.

Ellen Lodder & Marjolein v Wijk

Ellen Lodder

 

Marjolein van Wijk

FIFTEEN by FIFTEEN

We zijn een groep eigentijdse/art quiltsters vanuit de hele wereld.
In 2013 is de groep gestart, nadat een aantal mensen na de online cursus Creative Quilting van City and Guilds contact wilde houden.
Fifteen-by-Fifteen bestaat uit 15 mensen en de afmeting van de quilts die we maken zijn altijd 15 x 15 inch.

We proberen alle continenten vertegenwoordigd te laten zijn. Helaas lukt dat niet altijd.
Er mogen maximaal 2 mensen uit hetzelfde land deelnemen aan de groep. Door verhuizingen van 2 leden vanuit Zuid Amerika hebben we momenteel 3 deelnemers uit de USA.

Elke twee maanden maken we een quilt van 15”x 15” (38 x 38 cm) met een vooraf afgesproken thema.
In de begintijd van de groep werd er met losse onderwerpen gewerkt. De laatste jaren maken we series; soms twee- of drietallen, maar meestal gaat het hele jaar over hetzelfde thema.
We doen suggesties voor het volgende jaar en daarna wordt er gekozen waar we allemaal mee bezig gaan.
Iedereen is vrij om nog een extra uitdaging voor zichzelf toe te voegen.

De resultaten zijn te zien op onze website www.fifteenquilts.com en daar geven we elkaar ook feedback.
Iedereen werkt in haar eigen stijl. Het is dan ook leuk om uit te zoeken van wie een werkstuk is voordat je de naam ziet van de maakster.
Wekelijks hebben we contact via email. We beschrijven dan in het kort wat ons de afgelopen week bezig heeft gehouden.
Door dit intensieve contact zijn vriendschappen over de hele wereld ontstaan.

Doordat we als groep contacten hebben over de hele wereld hebben we al aan diverse exposities deelgenomen, o.a. in Maastricht, Mexico, Taiwan, Rusland, Groot Brittannië, Frankrijk en België. Later dit jaar is ons werk ook te zien tijdens de quilttentoonstelling in Brno in Tsechië.
Tijdens de Patchwork en Quiltdagen zijn de quilts van de uitdaging “Nature” uit 2023 en van “Decay” uit 2025 te zien.

De groep bestaat uit de volgende personen:
Iina Alho – Noorwegen (vanaf december 2024)
Joan Brailsford – Verenigd Koninkrijk
Maryte Collard – Lithouwen
Genevieve Guadaloupe – Verenigde Staten van Amerika
Chantal Guillermet – Frankrijk
Helen Hazon – Verenigd Koninkrijk
Greetje Hein – Nederland
Caro Higgs – Frankrijk
Bella Kaplan – Israël
Kaylene Maalste – Australië
Elsy Menko – Israël
Els Mommers – Saba (Caribisch Nederland)
Sonia Ruiz – Verenigde Staten van Amerika
Ann Turley -Verenigde Staten van Amerika
Bozena Wojtaszek – Polen

Ineke van der Molen

Op Facebook en Instagram ben ik bekend onder mijn meisjesnaam Ineke van der Molen. Ik ben getrouwd met Co Marijnissen, we hebben 5 kinderen en 8 kleinkinderen.

Met quilten ben ik begonnen in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Eerst op mijn eigen houtje en op een gegeven moment heb ik een basiscursus gevolgd. Vele cursussen volgden, bij Laura Stratingh-Janssens en op de vele midweken van het Quiltersgilde.
Aanvankelijk moest ik niets van moderne quilts en machinewerk weten. Daar is wel verandering in gekomen, misschien ook wel dankzij de ‘juffen’ van de midweken.
Eerst maakte ik met plezier veel traditionele quilts Ook voor de kinderen met vaak eigen verzinsels maar wel volgens de ‘regels’, puntjes op elkaar enz.
Maar er kwam een kentering, door Instagram kwam ik regelmatig moderne quilts tegen. Toen ik werk van Nancy Crow en haar leerlingen tegenkwam kreeg ik hartkloppingen en kippenvel.


Ik wist: hier moet ik wat mee! Sinds die tijd probeer ik van alles uit, let niet meer op de ‘regels’, Ik heb hier heel veel plezier in, maar ben er nog lang niet. Gelukkig kan ik elke dag verdwijnen in mijn atelier en van alles uitproberen. Kleiner wonen is er dus voor ons niet bij. Maar eerlijk is eerlijk, als ik een mooie traditionele quilt tegenkom………


Conclusie: GEEN REGELS, alles mag

Joke Visch

Handwerken doe ik al mijn hele leven. Ik was al vroeg met stof bezig, onder andere kleertjes naaien voor de pop. Later volgenden vele andere technieken waaronder kantklossen, hardanger, breien en haken, quilten. Hiervoor was ik op les bij Han Hefti in Zwolle.

In  eerste instantie maakte ik voornamelijk traditionele quilts. Vanaf 2008 kwam er steeds meer de behoefte om de dingen die in mijn hart leven te laten zien in een quilt. Ik heb toen les genomen bij Marjon Hoftijzer-Boer, die mij leerde om de vertrouwde technieken los te laten. In het begin was dit moeilijk, maar steeds vaker lukte het om mijn gedachten om te zetten in een Art-Quilt. Ik werk eigenlijk altijd met de naaimachine wat ik heerlijk rustgevend vind. De onderwerpen vinden hun oorsprong in mijn dagelijks leven, het geloof, of de natuur.

Soms werk ik met een thema, zoals bijvoorbeeld een serie quilts over dementie waarin ik mijn persoonlijke emoties en gedachten heb verweven. Ook het verwerken van rouw krijgt regelmatig een plek in mijn werk; op deze manier probeer ik het onzegbare zichtbaar te maken in textiel. Door verschillende materialen en technieken te combineren, ontstaan er kunstwerken die niet alleen het oog raken, maar ook het hart. Elk quilt is voor mij een zoektocht naar gelaagdheid, zowel in stof als in betekenis. Mijn intentie is om met mijn werk te verbinden—met mijzelf, mijn omgeving en met de toeschouwer die zich misschien herkent in de universele thema’s van het leven.

Maria Hofmans

Mijn ‘Marker Quilts’
Quilts gemaakt van Hollands Erfgoed

Al een aantal jaren maak ik maak veel plezier quilts van de gedragen klederdracht van het voormalige eiland Marken, een veelzijdige dracht die mij erg aanspreekt en inspireert. De klederdracht van Marken geldt als de meest kleurrijke van Nederland en werd gedragen tot in de jaren 60 van de vorige eeuw.
In mijn Marker quilts verwerk ik alleen gebruikte klederdrachtonderdelen en restanten uit oude Marker lappenmanden. Ook de kleurrijke banden en bandjes die de klederdracht versieren, gebruik ik in mijn werk. De onderdelen/lapjes zijn oud, tenminste 50 à 60 jaar, vaak wat verschoten, kapot, soms zorgvuldig versteld. Ik ervaar ze als erfgoed, kostbaar materiaal, wat ik zorgvuldig verwerk. Het is vaak puzzelen met de Marker lapjes. Het zijn kleine stukken, en er is een veelheid aan kleur, bloemetjes en andere motieven, ruitjes en strepen. Ik gebruik de onderdelen/lapjes zoals ze zijn: een bauw, die wat scheef is, een stukje verstelwerk, sluitingshaakjes, enz. Zelfs de kleinste stukjes bewaar ik om in mijn quilts te verwerken..


In mijn quilts ga ik meestal uit van traditionele patronen, die ik op mij eigen (vrije) manier toepas. Ik heb relatief veel medaillonquilts gemaakt: Er zijn zoveel mooie baven die ik het liefst in zijn geheel gebruik.
Borduurwerk: de laatste jaren ben ik gaan borduren op mijn quilts. Het bonte borduurwerk op de Marker rijglijven/middeltjes maakt me vrolijk. En op mijn quilts verschijnen steeds meer kleurige bloemen en randen die hierop zijn geïnspireerd.
Tenslotte: Ik werk nog steeds met veel plezier met het Marker erfgoed, het is een eer om dit bijzondere materiaal een nieuw leven te geven . Het is een uitdaging om de lapjes op een steeds andere manier te verwerken en ik vind het fascinerend te ervaren dat de keuze voor dit materiaal steeds weer nieuwe ideeën oplevert.


Ik kan nog wel even vooruit!
Instagram: @hofmansmaria

Modern Movement

The art quilt community of Modern Movement (Modern Műhely) has been working together for almost twenty years. Currently Modern Movement has 19 members. The artistic director is Eszter Bornemisza, while Gyöngyi Váradi is responsible for logistics and administration.


In addition to having exhibitions regularly across Hungary, we have often been offered opportunities in the most prestigious European festivals and shows. Over the years all members have preserved their own individual voices, materials and techniques. Some of the artists have had solo shows, and many have successfully entered Hungarian and international contests. At the same time, the group as a whole and each artist is eager to experiment with new approaches and processes.

The collection Freedom and Restriction, which has been specifically compiled for this festival, consists of works made in the past five years. Each artist will present a quilt of 50 by 50 cm, as well as a large piece using their favourite techniques, colours and themes … without any restriction.

Quiltersgilde

Quiltersgilde

  • Rhapsody — zie onderstaande foto van het beeldmerk. De quilt heet “Paars Juweeltje”, ontworpen en gemaakt door Eva Verhagen. Deze tentoonstelling is voor het eerst te zien tijdens de TexHanDa.
  • Noord – Zuid — voor het eerst te zien op de Handwerkbeurs in Groningen. Zie onderstaande foto van het beeldmerk. Ontworpen en gemaakt door Erika Stek. Haar toelichting:
    “Mijn vriend en ik en onze Newfoundlander reizen met onze oude Mercedes 609D legerambulance, die we zelf hebben omgebouwd tot camper, van Noord naar Zuid. We beleven allerlei avonturen en genieten van onze vrijheid.”
  • Miniatuurquilts met het thema Cyclus — primeur in Rijswijk. Zie onderstaande foto van het beeldmerk. De quilt heet “Cyclisch Juweeltje”, ontworpen en gemaakt door Anneke Schoone.

   

European Quilt Association (EQA)

  • Contrasten
  • Legends

SAQA

  • Heritage

Quilts uit Oekraïne

“Alphabet”
A quilt collection by Ukrainian patchwork artists.
Concept by Natalia Lashko


This project is dedicated to honoring the memory of renowned Ukrainian artist Borys Nehoda (1944–2020), who devoted his life to the spiritual and cultural revival of Ukraine.
The artistic foundation of the project is based on a unique collection of works that the artist created over many years — a visual tribute to the Ukrainian alphabet.
The collection includes 32 paintings, each representing a letter of the Ukrainian alphabet, adorned with elements of Cossack Baroque ornamentation. Borys Nehoda was a true master of Cossack skoropys — a historical Ukrainian calligraphic style once widely used by scribes and Cossacks in the 17th–18th centuries.
The quilt project involved 32 artists, each of whom created a textile interpretation of one of Nehoda’s alphabet paintings. They used their preferred techniques, demonstrating remarkable craftsmanship and creativity.
Each quilt in the collection has a title, which helps reveal the narrative concept of the artwork and the symbolic connection to its respective letter.
The dimensions of all quilts are 78 * 108 cm.

 

Batik
“The World of Batik” — a collection of quilts by Ukrainian patchwork artists.
Ukrainian Quilters’ Association

The International Batik Guild declared Year 2024-2025 the International Year of Batik, for the purpose to popularize batik art globally and to legitimize it as a complex and valuable ancient artistic medium.
To support masters of this ancient craft, the Ukrainian Patchwork Association created an incredibly beautiful collection of quilts under the motto — “The World of Batik: The Lightness of Bright Shades.”
This project brought together artisans from various cities across Ukraine, showcasing extraordinary creativity and skill.
The main requirement was to use only fabrics from the “Batik” collection or batik made independently. Many artists embraced the opportunity to learn batik techniques with great interest and joy while creating their quilts.
The collection was successfully exhibited at patchwork exhibitions in Ukraine, Germany, and Spain.

“Oleksandra Ekster” Quilt Collection
(Ukrainian Quilters Association)

This collection was created by a group of Kyiv quilters and inspired by sketches of the renowned Ukrainian artist Oleksandra Ekster, one of the founders of European and Ukrainian avant-garde and Art Deco styles. Ekster revolutionized 20th-century theater by modernizing stage design and creating avant-garde theatrical costumes.
Her Kyiv apartment, where she lived for 35 years, along with her art studio, was a true center of contemporary art — blending European culture with Ukrainian daily life — and played a key role in the history of the avant-garde movement in Ukraine. Oleksandra Ekster was deeply in love with Ukrainian folk art, which she meticulously studied and collected; it served as a source of inspiration and a foundation for exploring the laws of color, rhythm, and composition.
This collection of quilts was created during winter 2022-2023 to commemorate the 140th anniversary of the artist’s birth, under the difficult conditions of war, amidst air raid sirens, sometimes without heating or electricity.
The first presentation took place in April 2023 at the Textile Biennale 2023 in Verona, Italy. Subsequently, it was exhibited in Lithuania, Poland, Germany, and at the 2023 International Quilt Festival in Houston, followed by a year-long series of renowned patchwork shows across America. In spring 2025, the quilts returned to Kyiv and were donated to the permanent collection of the Kyiv Museum of Avant-Garde.

Quiltworx

QUILTWORX is een in Montana gevestigd bedrijf dat geleid wordt door de familie Niemeyer.

Judy en Judel (moeder en dochter) worden ondersteund door hun zoon en broer die digitaal alle quilts produceert.

Quiltworx heeft een wereldwijd certificering programma opgezet en voor Europa ben ik de coördinator. We certificeren winkels en leraressen en de condities worden in samenspraak met Quiltworx vastgelegd.

Het heeft geresulteerd in een grote hoeveelheid indrukmakende quilts waarvan we een selectie hier ten toon stellen.
Het volgen van een cursus in deze speciale paperpiecing techniek is een feest en voor alle niveau’s toegankelijk. Ook als je geen certificering wil bereiken is een Judy Niemeyer quilt altijd een succes.

Kom langs. Je bent van harte welkom
Ada Honders

Tineke Puyenbroek

“Tineke Puyenbroek is een autodidacte kunstenaar uit Zwolle. Ze maakt textielcollages met humor en diepgang.

(Mis)communicatie tussen mensen en dieren en mensen onderling is en terugkerend thema in haar werk.” De collages zijn verhalend van aard.

Gebruikte technieken zijn schilderen, knippen, plakken, printen, appliceren en met de hand borduren.

Tineke werkt graag langzaam en inefficiënt. Zo wordt de relatie met het werk intenser.”

Wil Fritsma

Het is 37 jaar geleden dat patchwork onderdeel van mijn leven werd.
Het traditionele patchwork vormde de basis voor mijn verdere ontwikkeling als quilt artist.
Het begon thuis met cursussen voor enkele cursisten en groeide uit tot workshops bij patchwork winkels in heel Nederland en op locatie bij groepen in binnen – en buitenland. Bijzonder was de combinatie van het geven van een workshop, ook meerdaagse, in combinatie met een tentoonstelling van mijn series. De workshops breidden zich uit van traditioneel, naar meer moderne technieken. In 2000 zijn mixed media de basis geworden van experimenteel werken en – zoeken naar – nieuwe creatieve uitingen. De combinatie van nieuwe materialen met verschillende soorten stof leverde een grote variëteit aan onderscheidende workshops op.


De belangstelling voor nieuwe technieken was groot, als ook voor nieuwe werken. In een periode van 25 jaar gingen mijn reizen naar alle delen van Nederland, maar ook naar groepen in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Hongarije, Tsjechië, Israël, Abu Dhabi, Dubai en laatstelijk Costa Rica. Het leidde vaak tot herhaling van bezoeken met steeds andere quilttechnieken.
In Nederland is meegedaan met tentoonstellingen van OEQC Veldhoven, Patchwork & Quiltdagen Rijswijk, Quiltfestival Groningen en verschillende galerieën. In het buitenland is geëxposeerd in Luxemburg (Wilwerwiltz), Duitsland (Quilt Festival Aschaffenburg, Nadelwelt Karlsruhe), Frankrijk (Carrefour European Patchwork), Hongarije (Nationale Conventie Szekszard) en Tsjechië (PPM Praag). Dit resulteerde vaak in een uitnodiging voor een volgende workshop al dan niet in combinatie met een tentoonstelling.

Ook deelnames in jurering van wedstrijdquilts was een gevolg.
Mijn eerste serie quilts vond zijn inspiratie in de natuur. Een zestal kleurige werken waren het resultaat. De in 2008 gestarte serie ‘Different Women’ is mijn belangrijkste collectie. De inspiratie kwam van beeldend kunstenaar Josepha met haar kleurrijke vrouwenbeelden. Deze waren aanleiding om een eigen vrouwfiguur te ontwerpen, die centraal staat in alle werken binnen de collectie en die nog altijd groeiende is.
Quilts, transparante werken in allerlei groottes, twee- en drieluiken, driedimensionale objecten enz. vormen zich rond het vrouwfiguur. In de basis zijn alle werken combinaties van mixed-media, verf, papier, brand- stik-, en borduurtechnieken.